Genetyka odkrywa 50 tysięcy lat historii Aborygenów

Pierwsze kompletne sekwencje chromosomu Y Aborygenów australijskich mężczyzn wykazały długą i odrębna historię genetyczną tego ludu ciągnącą się od zasiedlenia kontynentu australijskiego 50 tysięcy lat temu do dziś. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Current Biology.

Badania przeprowadzone przez naukowcówy z Wellcome Trust Sanger Institute i współpracowników w La Trobe University w Melbourne i kilku innych australijskich instytutów, podważają teorię o napływ ludzi z Indii do Australii około 4-5 tysięcy lat temu. Nowe badania sekwencjonowania DNA skupiają się na chromosomie Y, który jest przekazywany tylko z ojca na syna, i nie znalazły poparcia dla takiej prehistorycznej migracji. Zamiast tego wyniki pokazują długą i niezależną historię genetyczną.

Współcześni ludzie przybyli do Australii około 50 tysięcy lat temu, stając się przodkami dzisiejszych rdzennych Australijczyków. Byli jednymi z pierwszych osadników poza Afryką. Przybyli do starożytnego kontynentu, który składał się z dzisiejszej Australii, Tasmanii i Nowej Gwinei, zwanego Sahul, prawdopodobnie tysiące lat nim współczesny człowiek przybył do Europy.

Pięć tysięcy lat temu w tym samym czasie do Australii przybyły psy dingo a także nastąpiły zmiany w języku i narzędziach kamiennych. Powstało zatem pytanie, czy nie doszło również do zmian genetycznych w populacji Aborygenów australijskich. Przynajmniej dwa wcześniejsze badania genetyczne, z których jedno zostało oparte na chromosomie Y, sugerowały, że zmiany takie mogły się zbiec z mieszaniem populacji Aborygenów i mieszkańców Indii około 5 tysięcy lat temu.

Anders Bergstrom, pierwszy autor opublikowanego artykułu z Wellcome Trust Sanger Institute, powiedział, że pobrał DNA chromosomu Y od 13 ochotników płci męskiej w celu zbadania ich pochodzenia. Dane pokazują, że chromosomy Aborygenów australijskich Y są bardzo odmienne od tych indyjskich. wyniki te obalają poprzednie badania chromosomu Y, co wyklucza je jako dowody na prehistoryczną migrację z Indii. Zamiast tego nowe wyniki są zgodne z danymi archeologicznymi o tym, kiedy ludzie przybyli do tej części świata.

Dr John Mitchell, profesor nadzwyczajny w La Trobe University w Melbourne, wyjaśnił: „Oczywiście widać żywe zainteresowanie w aborygeńskiej społeczności ustaleniem ich pochodzenia i bez nich te badania nie byłyby możliwe”

Konieczne są dalsze badania, aby odpowiedzieć na pytania: jak dingo dostały się do Australii i dlaczego inni ludzie tacy jak Polinezyjczycy nie osiedlili się na kontynencie. Aby całkowicie wykluczyć zewnętrzne wpływy genetyczne na populację Aborygenów australijskiej, konieczne będzie rozszerzanie analiz genetycznych poza chromosom Y – na cały genom.