Nie spotykamy kosmitów ponieważ oni już nie żyją

Życie na innych planetach prawdopodobnie było krótkie i bardzo szybko zostało zniszczone, twierdzą astrobiolodzy z Australian National University (ANU).

Wielu naukowców jednak dowodzi, że Wszechświat jest wypełniony planetami przyjaznymi życiu i roi się w nim od kosmitów.

Astrobiolodzy z ANU przeprowadzając badania mające na celu zrozumieć, jak życie może rozwijać, zdali sobie sprawę, że nowe życie powinno często ginąć z powodu gwałtownych zmian temperatury na swoich planetach. Wczesne życie jest kruche i rzadko rozwija się wystarczająco szybko, aby zdążyć się rozwinąć na tyle, aby przetrwać.

Większość wczesnych środowisk planetarnych jest niestabilna. Aby powstała planeta nadająca się do zamieszkania, formy życia muszą same regulować emisję gazów cieplarnianych, takich jak dwutlenek węgla, aby utrzymać stabilną temperaturę na powierzchni planety.

Około cztery miliardy lat temu Ziemia, Wenus i Mars prawdopodobnie nadawały się do zamieszkania. Jednak miliard lat lub po utworzeniu, Wenus zmieniła się w cieplarnię a Mars w planetarną lodówkę.

Wczesnemu życiu mikrobiologicznemu na Wenus i Marsie nie udało się bowiem ustabilizować szybko zmieniającego się środowiska, powiedział współautor pracy profesor nadzwyczajny Charley Lineweaver z ANU. Z kolei życie na Ziemi prawdopodobnie odegrało wiodącą rolę w stabilizacji klimatu planety, dodał.

Odpowiedź na pytanie dlaczego nie znaleziono jeszcze oznak istnienia kosmitów może mieć dużo mniej wspólnego z prawdopodobieństwem powstania życia lub inteligencji a więcej z rzadkością powstawania możliwości biologicznej regulacji  klimatu na powierzchniach planet , powiedział dr Aditya Chopra – główny autor artykułu opublikowanego w Astrobiology, 2016; 16 (1): 7 DOI: 10.1089/ast.2015.1387.

Mokre, skaliste planety, mające składniki źródła energii, potrzebne do życia wydają się być wszechobecne, jednak, jak zauważył fizyk Enrico Fermi  w 1950 roku, mimo to nie ma oznak życia pozaziemskiego.
Wiarygodne rozwiązanie paradoksu Fermiego,  jest niemal związane z niemal powszechnym zjawiskiem wymierania życia na samym początku rozwoju, które nazwał wąskim gardłem Gai.

Ciekawym przewidywaniem modelu wąskiego gardła jest to, że zdecydowana większość skamieniałości we wszechświecie będzie pochodzić od mikroorganizmów, a nie od organizmów wielokomórkowych, takich jak dinozaury lub humanoidy, które otrzebowały  miliardów lat, aby wyewoluować, powiedział profesor  Lineweaver.

Czy rzeczywiście odkryjemy takie skamieniałości? Czas pokaże.

One thought on “Nie spotykamy kosmitów ponieważ oni już nie żyją