Kolejna superziemia odkryta w pobliżu nas

Trzech astrofizyków hiszpańskich z Uniwersytetu La Laguna na Teneryfie: Alejandro Suárez Mascareño, Rafael Rebolo i Jonay Isaí González Hernández odkryło planetę krążącą wokół pobliskiej gwiazdy. Masa tej skalistej planety jest 5,4 raza większa od masy Ziemi. Planeta obiega czerwonego karła lecz niestety nie znajduje się w tzw. strefie sprzyjającej życiu. Mimo to stanowi ona atrakcyjny cel badań atmosfery planety ze względu na krótki czas obiegu wokół swojej gwiazdy wynoszący 8,7 dnia, krótki cykl aktywności magnetycznej gwiazdy wynoszący ok 3 lat i oczywiście bliskość: planeta jest oddalona od Ziemi o jedyne 32,7 lat świetlnych.
Aby wykryć planetę badacze musieli mierzyć prędkość gwiazdy z dokładnością rzędu metrów na sekundę a wraz z budową nowego instrumentu o nazwie ESPRESSO, będą mogli poprawić tę dokładność dziesięciokrotnie, co da możliwość wykrywania planet podobnych do Ziemi. Ponieważ tego typu gwiazdy posiadają na ogół więcej niż jedną planetę, badacze mają nadzieję, że odkryją kolejne – o niewielkich masach i orbitujące w większej odległości od macierzystej gwiazdy.