Od czego zależy pogoda na Neptunie?

Neptun stał się najdalszą planetą w Układzie Słonecznym, od czasu gdy przestano uważać za planetę Plutona. Stał się też ostatnio bardzo interesujący ze względu na niezwykłe zjawiska zachodzące w jego atmosferze.
Nowa publikacja dr Karen Aplin z Wydziału Fizyki Uniwersytetu w Oxfordzie i która się ukazała w czasopiśmie Nature Communications pokazuje, że badaczka wraz z prof. Giles Harrisonem próbują zgłębić oscylacyjne zmiany obserwowane w atmosferze Neptuna w ciągu ostatnich 40 lat.
Z powodu dużej odległości od Słońca, atmosfera Neptuna jest bardzo zimna. Jej temperatura wynosi ok. -170°C. Mimo to w atmosferze się napotkać można chmury, wiatr, burze a może nawet błyskawice. Atmosfera Neptuna złożona jest przede wszystkim z wodoru i helu oraz pewnej ilości metanu. To właśnie metan pochłania światło czerwone, co sprawia, że dominującym kolorem atmosfery Neptuna jest kolor niebieski.
Chmury w atmoserze Neptuna składają się głównie z amoniaku i metanu i pomimo, że atmosfera tej planety otrzymuje ok. 900 razy mniej światła słonecznego, niż Ziemia, Słońce ciągle wpływa na zachowanie chmur.
Począwszy od 1970 r. Jasność Neptuna i jego zachmurzenie były mierzone z dużą dokładnością przez dr Wes Lockwood z Lowell Observatory w Arizonie. Tak długie systematyczne badania są niezbędne ze względu na to, że okres obiegu Neptuna wokół Słońca wynisi 165 lat a średnia długość pór roku – ok. 40 lat.
W ciągu tych długich pór roku zauważono jednak oscylacyjne zmiany zachmurzenia występujące co 11 lat co sugeruje związek z cyklami aktywności słonecznej. Inna teoria wyjaśniająca te zmiany, wskazuje na główny czynnik promieniowanie kosmiczne, którego zmiany w latach 80., potwierdzone przez przelatującą w pobliżu sądę Voyager, znalazły odbicie w zachmurzeniu na Neptunie.
Widzimy, że najprawdopodobniej oba zjawiska mają wpływ na „pogodę” na Neptunie. Być może dotyczy to też zmian klimatu na naszej planecie.