Skalista planeta odkryta w systemie Proxima Centauri

Międzynarodowy zespół astronomów w tym Carnegie Paul Butler znalazł niezbity dowód istnienia planety orbitującej wokół Proxima Centauri – najbliższej gwiazdy do naszego Układu Słonecznego. Nowy świat, oznaczony jako Proxima b okrąża swoją chłodną, czerwoną gwiazdę macierzystą  co 11 dni i ma temperaturę odpowiednią dla istnienia ciekłej wody na jej powierzchni. Ta skalista planeta jest nieco bardziej masywna od Ziemi i jest naszą najbliższą egzoplanetą. Może to być nawet najbliższe możliwe miejsce, gdzie istnieje życie poza naszym układem. Dokument opisujący to przełomowe odkrycie został opublikowany przez czasopismo Nature.
A zatem tylko cztery lata świetlne od naszego układu znajduje się czerwony karzeł o nazwie Proxima Centauri. Ta chłodna gwiazda w gwiazdozbiorze Centaura jest zbyt słaba, aby być widoczna gołym okiem i jest w pobliżu znacznie jaśniejszej pary gwiazd znanych jako Alfa Centauri A i B.

Artist's impression of the planet orbiting Proxima Centauri

W pierwszej połowie 2016 roku, spektrograf HARPS zamontowany na 3,6-metrowym teleskopie European Southern Observatory w La Silla regularnie obserwował Proxima Centauri, podobnie zresztą jak wiele innych profesjonalnych i amatorskich teleskopów na całym świecie. Zespół astronomów, skupionych wokół kampanii zwanej Pale Red Dot  szukała maleńkich drgań gwiazdy spowodowanych przez pole grawitacyjne planety.
Jako, że był to temat cieszący się dużym zainteresowaniem, referat o przebiegu kampanii w okresie od połowy stycznia do kwietnia 2016 roku został udostępniony publicznie na stronie internetowej Pale Red Dot i za pośrednictwem mediów społecznościowych. Pojawiły się też liczne artykuły specjalistów z całego świata towarzyszące raportom dotyczącym gromadzenia danych.
Dane te, w połączeniu z wcześniejszymi obserwacjami, ujawniają prawdziwie ekscytujące zjawisko. W regularnych odstępach czasu, Proxima Centauri zbliża się do Ziemi z prędkością około 5 kilometrów na godzinę (tempo normalnego ludzkiego spaceru) a później oddala się z tą samą prędkością. Taki regularny cykl powtarza się z raz na 11,2 dni. Ruch ten jest mierzony dzięki efektowi Dopplera. Dokładna analiza tego, jakże małego przesunięcia dopplerowskiego, wskazują na obecność planety o masie co najmniej 1,3 razy większej od masy Ziemi na orbicie około 7 milionów kilometrów od Proxima Centauri – czyli bardzo blisko w porównaniu z odległością Ziemia – Słońce.

Pomimo tak niewielkiej odległości od gwiazdy, na planecie Proxima b nie ma zbyt wysokiej temperatury, gdyż jej gwiazda jest mała i chłodna. Planeta znajduje się zatem w strefie sprzyjającej życiu.

Jedna myśl na temat “Skalista planeta odkryta w systemie Proxima Centauri