Tajemnica gwiazdy Tabby

Gwiazda Tabby nie przestaje przyciągać uwagi astronomów i amatorów poszukujących obcych cywilizacji od zeszłego roku, kiedy zaobserwowano bardzo dziwny wzorzec jej zaćmień. Pojawiły się teorie, że gwiazda jest okrążana przez gigantyczną sztuczną strukturę, zbudowaną przez obcą cywilizację.
Normalnie planeta przechodząc w poprzek tarczy gwiazdy przysłania ok. 1-2% jej światła a same przejścia są krótkie i powtarzają się w regularnych odstępach czasu. W przypadku gwiazdy Tabby zaćmienia trwają kilka dni, przesłaniane jest ok 22% światła w bardzo nieregularnych odstępach czasu.
Początkowo nieregularne zaćmienia próbowano wyjaśnić rojem komet, które mogły okrążać gwiazdę. Jednak w wyniku dalszych obserwacji stwierdzono, że nieregularności są zbyt duże aby mogły być wywołane przez rój komet.
Pojawiła się więc hipoteza, że gwiazdę Tabby, znajdującą się w gwiazdozbiorze Łabędzia, ok. 1500 lat świetlnych od nas, otacza ogromny zespół paneli słonecznych zbudowany przez obcą cywilizację. Taka struktura jest często nazywana strukturą Freemana Dysona – fizyka, który po raz pierwszy stwierdził, że inteligentna cywilizacja wcześniej czy później zacznie wykorzystywać energię swojej gwiazdy, otaczając ją niemal całkowicie kolektorami słonecznymi.
W ostatnim czasie do badania tej gwiazdy przystąpiła organizacja SETI w ramach projektu zwanego Breakthrough Listen, sfinansowanego przez rosyjskiego biznesmena zajmującego się rozwojem techniki kosmicznej Jurija Milnera. W kierunku gwiazdy został wycelowany nowoczesny radioteleskop Green Bank Telescope.

Największy na świecie radioteleskop Green Bank Telescope

Nie jest to pierwszy teleskop, który obserwuje gwiazdę. Była ona już obserwowana przez Hubble’a, teleskop Keck i setki innych teleskopów profesjonalnych i amatorskich. Niestety żaden podejrzany sygnał nie został do tej pory zarejestrowany.
Aktualnie obserwacje gwiazdy w ramach projektu wykorzystującego radioteleskop o średnicy 100m będą przeprowadzane począwszy od 26 października 2016 przez 8 godzin w nocy. Obserwacje będą powtórzone 3 krotnie w ciągu dwóch miesięcy. Spodziewane jest zebranie ok 1petabajta danych (1 i 15 zer) w setkach milionów różnych częstotliwości. Wyniki będą znane po upływie miesiąca od zebrania danych.
Niewielu uczonych podziela poglądy Dysona, ale większość wierzy, że po odkryciu obcej cywilizacji z pewnością będziemy zaskoczeni jej innością. Dlatego nie trzeba odrzucać pomysłów, które wydają się fantastyczne, gdyż prawdopodobnie nie dorównują swoją dziwnością temu, co być może kiedyś odkryjemy.