Wewnętrzne życie Plutona?

Wydaje się, że zimny, odległy od Słońca Pluton, który od pewnego czasu przestał być nawet uważany za planetę, jest najmniej przyjaznym miejscem dla życia w Układzie Słonecznym. Badania przeprowadzone przez próbnik New Horizon dostarczyły mnóstwo zdjęć i innych danych, które świadczą o tym, że pod powierzchnią tej karłowatej planety znajduje się ocean.
Tak przynajmniej twierdzi William McKinnon – professor z Washington University w St. Louis.
Z drugiej strony jest dość oczywiste, że tam, gdzie znajdują się zbiorniki cieczy (niekoniecznie wody) mogło powstać i wyewoluować życie. Środowisko takie sprzyja bowiem reakcjom chemicznym w wyniku których mogą powstawać duże cząsteczki takie jak białka. Profesor McKinnon przekonuje, że ocean znajduje się pod powierzchnią równiny w kształcie serca, która została odkryta na Plutonie przez New Horizon, nazwaną Sputnik Planitia.
Wg McKinnona równina ta to w istocie ocean pokryty lodem, który zawiera wodę z dużą ilością rozpuszczonego w niej amoniaku – ciecz ma konsystencję syropu. Amoniak został odkryty także na księżycach Plutona. Substancja ta sprawia, że woda nie zamarza nawet w bardzo niskich temperaturach. Badając grawitację i orientację Plutona uczony obliczył, że ocean ma głębokość ok 80 km i szerokość prawie 1000 km.
McKinnon nie spodziewa się ośmiornic czy kałamarnic w tym ciemnym, zimnym i trującym oceanie, ale możliwe jest powstanie w nim zupełnie innych form życia. Dalsza eksploracja obiektów znajdujących się się w Pasie Kuiper’a z pewnością doprowadzi do odkrycie innych

• oceanów
  • , w których mogło się rozwinąć życie jakiego nawet nie podejrzewamy.