Czy Brytyjczycy mieli ciemną skórę?

Trudno w to uwierzyć, ale prawdopodobnie tak wyglądał jeden z pierwszych mieszkańców Wysp Brytyjskich a być może podobnie wyglądali Europejczycy przed ok. 10 tysięcy lat. Przedstawiona na zdjęciu rekonstrukcja opiera się na szczątkach człowieka z Cheddar, którego szkielet odkryto w jaskini w Cheddar Gorge w południowej Anglii ponad 100 lat temu. Nowe badania połączone z pierwszą analizą genetyczną jego szczątków wykazały, że prawdopodobnie miał ciemną skórę i niebieskie oczy i żył ok. 10 tysięcy lat temu.

Istnieją ludzkie szczątki z Wielkiej Brytanii, datowane na wcześniejsze lata wcześniej, ale Człowiek z Cheddar jest najstarszym niemal kompletnym współczesnym ludzkim szkieletem – i najstarszym starożytnym ludzkim genomem zsekwencjonowanym w Wielkiej Brytanii. Dzięki odkryciu tajników jego DNA naukowcy otrzymali dość zaskakujące wyniki.

Jedną z najbardziej uderzających cech Człowieka z Cheddar jest to, że był ciemnoskóry. Do niedawna zakładano, że kiedy ludzie wkroczyli do Europy około 45 000 lat temu, szybko przystosowali się do otoczenia, ewoluując w kierunku białej skóry. Analiza genetyczna ujawniła się nawet 10 000 lat temu, zbieracze i myśliwi z północnej Europy mieli znacznie ciemniejszą cerę niż przypuszczano, a genetyczne markery pokazują to prawdopodobnie byli najbardziej podobni do ludzi żyjących dzisiaj w Afryce subsaharyjskiej.

Ciemna skóra współistniała z niesamowicie bladymi, przenikliwymi oczami. Chociaż nie można określić dokładnego koloru oczu Człowieka z Cheddar, prawdopodobnie były one jasnozielone lub bardziej prawdopodobnie – niebieskie.

Człowiek z Cheddar podważa oczekiwania ludzi co do tego, jakie cechy genetyczne idą w parze – powiedział dr Tom Booth z Muzeum Historii Naturalnej. Przypomina nam, że nie dowiemy się, jak ludzie wyglądali w przeszłości w oparciu o to, jak ludzie wyglądają , a pary cech genetycznych, które obserwujemy dzisiaj, niekoniecznie dominowały kiedyś.

Kiedy Człowiek z Cheddar przechadzał się po okolicy, Wielka Brytania była zupełnie inna. Była ona połączona z kontynetem europejskim, ponieważ Morze Północne było wtedy deltą rzeki. Człowiek polował na jelenie i tury wśród gęstych lasów, unikając wilków i niedźwiedzi polujących na tę samą zdobycz. Jednocześnie zajmował się zbieractwem.

Człowiek z Cheddar jest trochę tajemniczy. Miał około 166 centymetrów wzrostu, zmarł, gdy miał dwadzieścia kilka lat. Chociaż społeczeństwa tamtego okresu wykazywały silną tradycję grzebania zmarłych w jaskiniach zbiorowo, szczątki Człowieka z Cheddar pozostawały w jaskini samotne. Oznacza to, że mógł on być w jakiś sposób wyjątkowy lub po prostu żył sam się sam i zmarł w jaskini.

• 8