Komórki macierzyste

Tkanka tłuszczowa źródłem uzdrawiających komórek macierzystych

Zdaniem naukowców z Perelman School of Medicine z Uniwersytetu w Pensylwanii, dorosłe komórki macierzyste pobierane bezpośrednio z ludzkiej tkanki tłuszczowej są bardziej stabilne niż inne komórki, takie jak np. fibroblasty ze skóry. Komórki mają duży potencjał do stosowania w terapii przeciwstarzeniowej. Badacze dokonali odkrycia po opracowaniu nowego modelu badania starzenia się komórek i opublikowali swoje odkrycie w tym w czasopiśmie Stem Cells.

Starzenie związane z wiekiem ukazuje naturalny cykl życia komórek – w przeciwieństwie do komórek nienaturalnie wielokrotnie replikowanych lub w inny sposób manipulowanych w laboratorium. Aby utrzymać komórki w stanie naturalnym, naukowcy z opracowali unikalny system gromadzenia i ich przechowywania, tak aby nie trzeba było ich namnażać ani ingerować w ich strukturę i funkcje życiowe. Odkryli, że komórki macierzyste zbierane bezpośrednio z ludzkich tkanek tłuszczowych – zwanych tłuszczowymi komórkami macierzystymi – mogą tworzyć więcej białek niż pierwotnie zakładano. Daje im to zdolność do powielania i zachowania stabilności, które to właściwości, mają komórki macierzyste pobrane od pacjentów w każdym wieku.

Ogólnie komórki macierzyste są obecnie stosowane w rozmaitych terapiach przeciw starzeniu się i są powszechnie pobierane z różnych tkanek. Zespół naukowców kierowany przez Ivonę Percec stwierdził, że tłuszczowe komórki macierzyste są bardziej stabilne niż inne komórki, co może potencjalnie otworzyć nowe możliwości terapeutyczne w zapobieganiu i leczeniu chorób związanych właśnie ze starzeniem się. Dzieje się tak, bo w przeciwieństwie do innych dorosłych komórek macierzystych, częstość, w jakiej komórki pochodzące z tkanki tłuszczowej się mnożą jest zgodna z wiekiem.

Komórki macierzyste pochodzące z tkanki tłuszczowej nie są dopuszczone do stosowania przez amerykańską Food and Drug Administration, więc potrzebne będą dalsze badania.

• 9