Uwaga na syreny pod stopami

Spacerując ulicą możemy mimo woli stać się odkrywcami skamielin. Przekonał się o tym pewien geolog z hiszpańskiego miasta Girona, który natknął się na ślad skamieliny w płycie chodnikowej. Zdjęcie swojego odkrycia przesłał na stronę http://www.paleourbana.com na której znajduje się baza danych miejskich skamieniałości.
Bliższa inspekcja kostki brukowej dokonana przez dr. Manja Voss and Dr. Olivera Hampe, że kamień zawiera skomplikowane kształty wycinków kości szkieletu i czaszki dawnego morskiego ssaka. Na podstawie czaszki i zębów, doszli do wniosku, że był to ssak z rzędu syren – grupy dużych, roślinożernych ssaków morskich reprezentowanych dziś przez manaty i diugonie.

fossilsunderInspekcja płyt chodnikowych po odkryciu w Gironie

Gdy pojęto znaczenie odkrycia, dr Voss i dr Hampe  usunięto kilka kostek brukowych o wymiarach 50x30cm w celu ich zbadania.Ponieważ skała została pocięta w plastry paleontolodzy mają przekrój czaski zwierzęcia, ujawniający wiele szczegółów z jego anatomii.
Naukowcy chcą też zobaczyć wnętrze kamieni, więc zabrali je do szpitala Clinica Girony, gdzie zostaną przeskanowane za pomocą tomografu komputerowego.
1-fossilsunderPrzekrój czaszki, części pyska i zębodołów sfotografowane przez Manja Vossa i Olivera Hampe
Naukowcy odkryli, że ssak morski z Girony jest najprawdopodobniej przedstawicielem Prototherium, rodzaju wymarłych krów morskich z Hiszpanii i Włoch.
Po zeskanowaniu płyt za pomocą tomografu naukowcy będą w stanie poskładać cyfrowe obrazy czaszki i określić np. wiek tego ssaka.
Odkrycie jest szczególnie ważne, ponieważ skały, z których pochodzi kamień użyty do produkcji płyt chodnikowych mają 40 milionów lat. Okazuje się zatem, że jest jedna z najstarszych krów morskich odkrytych w Europie, co stwarza wyjątkową okazję do powiększenia naszej wiedzy na temat ewolucji i różnorodności tej grupy ssaków morskich, które pojawiły się na Ziemi około 50 milionów lat temu.