Naukowcy pracujący w LIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory będący największym detektorem fal grawitacyjnych) ogłosili 11 lutego 2016 o godz. 15:30 GMT, że zaobserwowali fale grawitacyjne potwierdzając w ten sposób ich istnienie.

Fale nigdy wcześniej nie były mierzone bezpośrednio, choć Albert Einstein powiedział sto lat temu że istnieją zgodnie z jego Ogólną Teorią Względności.
Uważa się że tworzą się one wokół masywnych obiektów, takich jak czarne dziury i gwiazdy neutronowe.
Odkrycie fal grawitacyjnych jest jednym z największych odkryć naukowych naszych czasów i wypełnieniem poważnej luki w naszej wiedzy na temat Wszechświata.
Plotki o odkryciu zaczęły krążyć w zeszłym kiedy naukowcy obserwatorium LIGO napisali w swoim referacie o falach grawitacyjnych, że odkryli je za pomocą amerykańskich detektorów.
Burzę spekulacji wywołał wiadomość kosmologa z Uniwersytetu w Arizonie Lawrence’a Kraussa, który napisał na Twitterze: „Moje wcześniejsze doniesienia o LIGO zostały potwierdzone przez niezależne źródła. Fale grawitacyjne mogły być odkryte! Ekscytujące”,

Warto dodać, że rok temu zespół naukowców w ramach projektu o nazwie BICEP2 (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization) ogłosił, że odkrył także fale grawitacyjne w czasoprzestrzeni, ale szybko przyznał, że mogą one być po prostu pyłem galaktycznym.