Kolejne nadzieje na zobaczenie ciemnej materii

Chiński satelita badający ciemną materię odkrył ostatnio coś bardzo interesującego. Satelita oficjalnie nazywa się Dark Matter Particle Explorer (DAMPE). Ma też ksywkę Wukong, co tłumaczy się jako „Król Małp”. Został on wystrzelony w 2015 r. w celu wyłapania sygnału rozpadu hipotetycznej cząstki, kandydata na ciemną materię zwaną słabo oddziałującą masywną cząstką (WIMP). Satelita szuka WIMPów, które, jak się oczekuje, czasami anihilują nawzajem i wytwarzają pary elektronów i pozytonów.

Pierwsze wyniki misji zostały opublikowane dzisiaj w Nature. W pierwszych 530 dniach naukowych obserwacji wykrył 1,5 miliona elektronów promieniowania kosmicznego i pozytonów powyżej 25 gigaelektronowoltów (GeV). Zarejestrował 3,5 miliarda obserwacji promieniowania kosmicznego o energiach powyżej 100 trylionów elektronowoltów (TeV).

W czasie swojego pobytu na orbicie, około pięciu lat, satelita ma dokonać 10 miliardów obserwacji promieniowania kosmicznego.

Tym, co jest szczególnie interesujące w tych najnowszych odkryciach, jest to, że satelita zaobserwował „spektralną lukę” wśród elektronów i pozytonów. Mówiąc wprost luka ta oznacza, że w promieniowaniu kosmicznym brakuje elektronów i pozytonów o energiach na poziomie 900 miliardów elektronowoltów. To tak jakby coś pochłaniało cząstki o tych energiach. Nikt nie jest całkowicie pewien, co to takiego.

Jedną z możliwości jest to, że mogą być odpowiedzialne cząsteczki ciemnej materii, ale także promieniowanie kosmiczne pochodzące z pulsarów lub supernowych. Naukowcy zatem nie wyciągają jeszcze żadnych wniosków.

Satelita DAMPE jest wynikiem współpracy ponad stu naukowców z Chin, Szwajcarii i Włoch. Satelita orbituje na wysokości około 500 kilometrów nad Ziemią.

Luka widmowa została wcześniej zauważona przez układ teleskopów w Namibii o nazwie HESS i CALorimetric Electron Telescope oraz na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Te najnowsze odkrycia mogą jednak pomóc nam dokładnie określić, co się dzieje. Podobnie jak inne metody takie jak opisywane wcześniej  gigantyczne atomy luka spektralna może umożliwić bezpośrednie wykrywanie ciemnej materii.