Duża galaktyka złożona ciemnej materii

Korzystając z najpotężniejszych teleskopów, międzynarodowy zespół astronomów znalazł masywną galaktykę, która składa się prawie wyłącznie z ciemnej materii.
Galaktyka, Dragonfly 44, znajduje się w pobliżu konstelacji Warkocza Bereniki i była niezauważona aż do zeszłego roku z powodu swego niezwykłego składu: Jest to rozmyty obiekt o wielkości Drogi Mlecznej, ale ze znacznie mniejszą liczbą gwiazd.
– Wkrótce po jej odkryciu, zdaliśmy sobie jednak sprawę, że galaktyka musiała mieć znacznie więcej gwiazd niż się wydawało na pierwszy rzut oka. Taka niewielka grupa gwiazd szybko by się rozproszyła, chyba że coś trzyma je razem – mówi astronom Pieter van Dokkum z Uniwersytetu w Yale i główny autor z artykułu w Astrophysical Journal Letters, opisującego odkrycie.

Zespół P. Van Dokkuma był w stanie uzyskać dobry wygląd w Dragonfly 44 dzięki teleskopowi Gemini North i dwóm teleskopom Kecka na Hawajach. Astronomowie wykorzystali obserwacje z Obserwatorium Kecka, do pomiaru prędkości gwiazd w galaktyce. Z kolei 8-metrowego teleskopu Gemini North użyli do wykrycia halo gromad kulistych wokół jądra galaktyki, podobnego do halo, które otacza naszą Drogę Mleczną.

Prędkość gwiazd w galaktyce jest wskaźnikiem jej masy. Im prędkości większe, tym masa całej galaktyki musi być większa. W odkrytej galaktyce gwiazdy poruszają się z dużo większą prędkością niż można by się spodziewać po ilości obserwowanych gwiazd. A zatem masa galaktyki „ukryta” w czymś, czego nie widać.

47-scientistsdi

Zdjęcia galaktyki Dragonfly 44 wykonane przy różnych czasach ekspozycji.

Dragonafly 44 ma masę równą mniej więcej masie naszej galaktyki, przy czym tylko 0,01% jej masy stanowią gwiazdy złożone z normalnej materii. Pozostałe 99,99% złożone jest z ciemnej materii.

Naukowcy zwracają uwagę, że znalezienie galaktyki składającej się głównie z ciemnej materii nie jest czymś niezwykłym. Wykryto już bowiem ultra-lekkie galaktyki karłowate, które mają podobny skład. Te galaktyki były około 10.000 razy lżejsze od Dragonfly 44. Dlatego badacze nie mają pojęcia, jak powstały galaktyki, takie jak Dragonfly 44. Dane pokazują, że stosunkowo duża część z gwiazd występuje w postaci bardzo zwartych skupisk i prawdopodobnie jest jakiś trop. Ale w tej chwili jesteśmy zdani na domysły.