Galaktyki olbrzymy

Ogromne galaktyki spiralne od dawna były ukryte przed naszym wzrokiem, naśladując wygląd typowych galaktyk spiralnych. Nowe badania z wykorzystaniem zarchiwizowanych danych NASA ujawniły te pozornie bliskie obiekty są w rzeczywistości odległymi olbrzymami wśród galaktyk. Powstanie tych spiralnych super galaktyk stanowi jeszcze dla naukowców tajemnicę.

Patrick Ogle, astrofizyk z California Institute of Technology w Pasadenie, stwierdził, że odkrycie tych gigantycznych galaktyk można porównać do sytuacji odkrycia zwierząt lądowych wielkości słonia, których nikt do tej pory nie zauważył. Rzecz niemożliwa w zooologii ale jak widać całkiem realna w astronomii.

Ogle i współpracownicy przypadkowo naktnęli się na te super galaktyki, gdy przeszukiwali bazę danych zwaną NASA Extragalactic Database (NED) zawierającej informacje o ponad 100 milionach galaktyk. W NED znajdują się dane z wielu różnych projektów, w tym obserwacje w świtle ultrafioletowym z Galaxy Evolution Explorer, w świtle widzialnym i w podczerwieni.

6-astronomersd

Ogromna galaktyka SDSS J094700.08+254045.7 Jej dysk ma i spiralne ramiona mają średnicę ok 320,000 lat świetlnych.

Ciekawe jest to,  że odkrycie istnienia super galaktyk spiralnych nastąpiło poprzez analizę zawartości bazy dawno już zebranych danych, a tym samym pokazało, że można wiele osiągnąć tylko dzięki łączeniu wielu danych z wielu źródeł.

Ogle i koledzy spodziewać, że największe i najjaśniejsze okażą się starsze galaktyki eliptyczne, ale spotkała ich ogromna niespodzianka. W próbce około 800 tysięcy galaktyk znajdujących się nie więcej niż 3,5 miliarda lat świetlnych od Ziemi, 53 najjaśniejszych galaktyk, zamiast eliptycznego kształtu, miała spiralę. Naukowcy dwukrotnie sprawdzili odległości do tych galaktyk spiralnych i stwierdzili, że wcale nie znajdowały się blisko nas: nawet ta najbliższa leżała jakieś 1,2 miliarda lat świetlnych od Ziemi. Przy prawidłowych szacunków odległości w ręku, obliczono na nowo ich wielkość – okazała się oszałamiająca.

Super galaktyki spiralne mogą świecić od  8 do 14 razy silniej od Drogi Mlecznej. Posiadają one aż 10 razy większą masę od naszej galaktyki. A ich lśniące dyski są nawet czterokrotnie większe od  Drogi Mlecznej osiągając średnicę 440.000 lat świetlnych. Super galaktyki spirale również wydzielają dużą ilość ultrafioletu i światła średniej podczerwieni, oznaczające szybkie tempo formowania się nowych gwiazd. Szybkość tworzenia gwiazd jest 30 razy przekracza tempo tworzenia się gwiazd w naszej galaktyce.

Zgodnie teoriami astrofizycznymi, galaktyki spiralne nie powinny być w stanie osiągnąć tak dużych rozmiarów ani tak dużego tempa wzrostu. Grawitacja galaktyki spiralnej przyciąga świeżego, chłodny gazu z przestrzeni międzygalaktycznej, z któego tworzą się nowe gwazdy. Dzieje się tak jednak dopóki masa galaktyki nie osiągnie  osiągnie punkt krytycznego, w którym gaz wpada już zbyt szybko ogrzewając się. Temperatura zapobiega powstawaniu kolejnej gwiazdy. Zgodnie z tą teorią, galaktyka spiralna powinna się wygaszać z biegiem czasu.

4-astronomersd

Galaktyka 2MASX J08542169+0449308 zawierająca dwa jądra

Istotną wskazówką na temat potencjalnego pochodzenia Super spirale jest to, że cztery z 53 widzianych przez Ogle i współpracowników wyraźnie zawierają dwa jądra galaktyk, zamiast tylko jednego. Podwójne jądro wskazuje, że doszło do zderzenia i scalenia dwóch galaktyk. Zgodnie z tradycyjnymi teoriami fuzje galaktyk spiralnych prowadzą do powstania duże galaktyk eliptycznych. W tym wypadku jednak, Ogle i współpracownicy przypuszczają, że doszło do połączenia galaktyk zawierających duże ilości gazu, który je ustabilizował i doprowadził do powstania spiralnych ramion.