Kosmiczny teleskop WFIRST zobaczy największy do tej pory obszar Wszechświata

NASA przygotowuje się do kolejnej wielkiej misji, której celem jest wysłanie w kosmos teleskopu o ogromnych możliwościach. Nowy teleskop umożliwi fotografowanie największego obszaru wszechświata jaki kiedykolwiek widziano, z taką samą jasnością, jak Teleskop Kosmiczny Hubble’a. Wide Field Infrared Survey Telescope (WFIRST), bo tak nazwano teleskop, będzie pełnił funkcję dalekowidzącego kuzyna Hubble’a. Jego 300-megapikselowa matryca i szerokokątny obiektyw będą widziały 100 razy większy obszar niż Hubble. Oznacza to, mniej więcej, że pojedyncza fotografia zrobiona przez WFIRST zastąpi 100 zdjęć zrobionych przez teleskop Hubble’a.

Szerokie pole widzenia misji pozwoli na tworzenie nigdy wcześniej nie widzianych dużych fotografii wszechświata, które pomogą astronomom odkryć niektóre z największych tajemnic kosmosu, w tym dlaczego ekspansja wszechświata wydaje się przyspieszać. Jednym z możliwych wyjaśnień tego przyspieszenia jest ciemna energia, która obecnie stanowi 68 procent całkowitej zawartości kosmosu i przeciwdziała grawitacji. Inna możliwość jest taka, że ​​obserwujemy tylko pozorne przyspieszenie rozszerzania wszechświata, które wskazuje na załamanie się ogólnej teorii względności Einsteina na dużych odległościach. WFIRST będzie miał możliwość przetestowania obu tych pomysłów.

Aby dowiedzieć się więcej na temat ciemnej energii, WFIRST użyje swojego lustra o średnicy 2,4 metra, aby zrobić dwie rzeczy: pokazać, jak materia jest rozłożona w kosmosie i zmierzyć, jak wszechświat rozszerzył się z czasem. W trakcie misji misja będzie badać galaktyki i ich historię, począwszy od teraźniejszości aż do czasów, kiedy wszechświat miał zaledwie pół miliarda lat.

WFIRST zrobi to dzięki wielu strategiom obserwacyjnym, w tym badaniom wybuchających gwiazd zwanych supernowymi oraz mapowaniu rozmieszczenia galaktyk w trzech wymiarach. Mapowanie trójwymiarowych pozycji galaktyk pozwoli astronomom zmierzyć, w jaki sposób rozmieszczenie galaktyk zmieniło się w czasie, dostarczając kolejną miarę tego, jak ciemna energia wpłynęła na kosmos.

Pomiar jasności i odległości supernowych był pierwszym dowodem na obecność ciemnej energii. WFIRST rozszerzy te badania na większe odległości, aby zmierzyć wpływ ciemnej energii we wcześniejszym okresie istnienia Wszechświata.

Wide Field Instrument pozwoli również WFIRST mierzyć masę materii w setkach milionów odległych galaktyk za pomocą zjawiska zaginania światła przechodzącego obok masywnych   obiektów . Używając tego efektu, zwanego słabym soczewkowaniem grawitacyjnym, WFIRST stworzy szerokokątny obraz rozkłądu materii w całym wszechświecie, umożliwiając naukowcom ostateczne przetestowanie istniejących modeli kosmologicznych i ogólnej teorii względności.

Zjawisko soczewkowania. grawitacyjnego pozwoli też odkrywać planety poza naszym układem słonecznym, znane jako egzoplanety. W tytm wypadku mamy do czynienia z uginaniem światła przez stosunkowo mało masywne planety.  WFIRST będzie monitorować ok, 100 milionów gwiazd przez setki dni i oczekuje się, że znajdzie około 2500 planet, w tym  znaczną liczbę skalistych planet, gdzie może istnieć ciekła woda. Ta metoda wykrywania planet jest wystarczająco czuła, aby znaleźć planety mniejsze niż Mars, okrążające gwiazdy macierzyste w niewielkich odległościach.

• 50