Ma kształt cygara i przyleciała z gwiazd

Niedawno astronomom udało się zlokalizować intrygującą asteroidę, która z ogromną prędkością przelatywała przez układ słoneczny po stromej orbicie – jest to pierwszy potwierdzony obiekt z przestrzeni międzygwiezdnej, który odwiedza nasz Układ Słoneczny. Pisaliśmy już o nim kilka tygodni temu.

Kolejne dane ujawniają, że intruz z innej gwiazdy jest skalistym obiektem o kształcie cygara i nieco czerwonawym odcieniu. Asteroida, nazwana przez swoich odkrywców „Oumuamua” ma długość 400 metrów a jej kształt jest mocno wydłużony – być może nawet jest  jest 10 razy dłuższa niż szeroka. Takie proporcje nie były dotąd obserwowane wśród asteroid i komet w naszym Układzie Słonecznym. Naukowcy mają nadzieję, że obiekt może dostarczyć nowych wskazówek na temat powstawania innych układów planetarnych.
Obserwacje i analizy zostały częściowo sfinansowane przez NASA i ukazały się w numerze 20 listopada czasopisma „Nature”. Sugerują, że ten niezwykły obiekt wędrował przez naszą galaktykę, swobodnie, nie związany żadnym systemem gwiezdnym, przez setki milionów lat aż w końcu przypadkowo znalazł się w obrębie naszego układu.

Natychmiast po jego odkryciu uruchomiono teleskopy na całym świecie, w tym bardzo duży teleskop ESO w Chile, aby zmierzyć orbitę, jasność i kolor obiektu. Pośpiech był wskazany a nawet niezbędny do uzyskania najlepszych danych.
Łącząc obrazy z instrumentu FORS na teleskopie ESO za pomocą czterech różnych filtrów z obrazami pochodzącymi z innych dużych teleskopów, zespół astronomów kierowany przez Karen Meech z Instytutu Astronomii na Hawajach stwierdził, że „Oumuamua zmienia jasność w dość znacznym zakresie i wiruje wokół swojej osi wykonując pełny obrót co 7,3 godziny. Żadna znana asteroida lub kometa z naszego układu słonecznego nie zmienia tak znacznie swojej jasności ani nie ma takich proporcji. Najbardziej wydłużone obiekty, jakie widzieliśmy, mają długość najwyżej trzy razy większą od szerokości.
Odkryto również, że asteroida ma czerwonawy kolor, podobny do obiektów w zewnętrznym Układzie Słonecznym. Nie ma też wokół niego najmniejszego śladu pyłu. Te właściwości sugerują, że „Oumuamua jest gęsty ciałem, złożonym z skał i prawdopodobnie metali, nie ma na nim wody ani lodu, a jego powierzchnia ma odcień czerwony ze względu na efekty napromieniowania promieniowaniem kosmicznym przez setki milionów lat.

Kilka dużych naziemnych teleskopów nadal śledzi asteroidę, choć ten szybko znika, gdy oddalając się od naszej planety.

Oumuamua porusza się z prędkością 38.5 km/s i znajduje się teraz w odległości 200 milionów kilometrów od Ziemi. Gdy astronomowie ekstrapolowali tor jego ruchu, okazało się, że obiekt przyleciał z miejsca gdzie znajduje się jasna gwiazda Vega w konstelacji Liry.

Źródło NASA