Odkryto najstarszy dysk protoplanetarny

Grupa naukowców amatorów z DiskDetective.org – projektu Dr Marca Kuchnera, którego celem jest odnajdywanie nowych dysków okrążających gwiazdy wraz ze swymi kolegami zawodowo zajmującymi się astronomią, odkryła najstarszy znany dysk protoplanetarny wokół czerwonego karła w grupie gwiazd o nazwie Carina. Dysk taki składa się z gazu i pyłu krążącego wokół młodej gwiazdy.W wyniku agregacji z tej orbitującej bezładnie materii powstają planety. Te właśnie jeszcze hipotetyczne planety przyciągają największą uwagę astronomów.

Większość takich dysków orbitujących wokół gwiazd rozprasza się w ciągu kilku milionów lat. Okazuje się jednak, że ten świeżo odkryty – może mieć już 45 milionów lat. Obliczenie wieku gwiazdy jest dość trudne a często niemożliwe. W tym jednak wypadku, wspólny ruch gromady Carina dowodzi, że wszystkie gwiazdy z tej gromady a więc też odkryty czerwony karzeł mają mniej więcej ten sam wiek. Na stronie DiskDetective.org użytkownicy mogą obserwować 10-sekundowe filmy nagrane ze zdjęć milionów obiektów, w tym pochodzące z teleskopu kosmicznego Wide-field Infrared Survey Explorer.
wise_artist_concept_pia17254_crop

Teleskop kosmiczny WISE
Bez tych pasjonatów nauki, którzy w liczbie 30 tysięcy począwszy od 2004 r. obejrzeli i sklasyfikowali ok 2 milionów obiektów kosmicznych, nie byłoby możliwe odkrycie tego dysku. Sam tylko teleskop WISE sfotografował 747 milionów obiektów, wśród których prawdopodobnie kilka tysięcy ma dyski.

Jak widać astronomom pozostało jeszcze bardzo dużo do odkrycia. Szkoda tylko, że astronomów i tych zawodowych i tych amatorów jest tak niewielu, a będzie jeszcze mniej zwłaszcza w naszym kraju, gdzie od wielu lat astronomia nie istnieje w programie szkolnym a nauki przyrodnicze takie  fizyka, chemia i biologia zastępowane są już przez religię, WOK, WOS, EDB i tym podobne pekaesy.