Paradoks Fermiego czyli dlaczego nie widzimy kosmitów? – kolejne wyjaśnienie

Enrico Fermi, słynny włoski fizyk, zadał kiedyś pytanie: jeśli inteligentne życie pojawiło się wiele razy w naszej galaktyce, dlaczego nie ma na żadnego jego śladu? Jest to bardzo ważna kwestia, gdy weźmie się pod uwagę liczbę planet i systemów słonecznych, które istnieją. Jeśli gdzieś są inne inteligentne istoty, dlaczego nie zareagowały na nasze przesłania?

Adrian Kent, z Perimeter Institute w Waterloo w Kanadzie opublikował artykuł w arXiv, nieco humorystycznie zatytułowany „Too Dammed Quiet?”, w którym sugeruje, że powodem, dla którego nie słyszeliśmy niczego od innych inteligentnych form życia, jest to, ukrywają się przed innymi, którzy mogliby ich usłyszeć i przybyć by ich zbadać i być może spowodować szkody.

Kent przyjmuje stosuje koncepcję Darwina o przetrwaniu  najlepiej przystosowanych, na poziomie całej galaktyki. Wierzy on, że duża, aczkolwiek ograniczona liczba nadających się do zamieszkania planet oznacza też ograniczone zasoby, a to z kolei prowadzi do wniosku, że tylko najmądrzejsi, najsilniejsi lub najbardziej ostrożni przeżyją. To według Kenta jest powodem,  że przynajmniej niektórzy  kosmici unikają wykrycia. To tak jak czynią pewne gatunki ptaków czy owadów, które  nieruchomieją, aby nie zostać zauważone przez drapieżniki.

Ale jeśli to, co mówi Kent, jest prawdą, to nasuwa się jeszcze więcej pytań, na przykład, przed kim ukrywają ukrywają się obce cywilizacje i dlaczego nie dostrzegliśmy do tej pory „kosmicznych drapieżników”?

Jego praca porusza jeszcze trudniejsze pytania, na które oczywiście nie mamy odpowiedzi, takie jak na przykład: pytanie czy  wszechświat jest tak wielki, że prawa fizyki na pewno zapobiegną aby pojawiające się cywilizacje kiedykolwiek mogły się skontaktować ze sobą? Czy możliwe jest, że wydarzenia, które doprowadziły do ​​naszego istnienia, są tak rzadkie, że naprawdę nie ma nikogo innego?

Artykuł Kenta niewątpliwie wzbudził pewne zainteresowanie dzięki podobnej sugestii Stephena Hawkinga w filmie „Into the Universe” wyświetlonym na kanale Discovery Channel, który w ubiegłym roku trafił na pierwsze strony gazet na całym świecie. Jednak ostatecznie wszystko to, jak sam Kent przypomina, jest czystą spekulacją.

Oryginalny artykuł Too Dammed Quiet