Pierwsza zaobserwowana wizyta obiektu spoza Układu Słonecznego

Niedawno astronomowie z Hawajów odkryli niewielką asteroidę lub kometę o średnicy ok 400m, poruszającą się bardzo szybko i przelatującą między Marsem a Ziemią. Nic nie byłoby szczególnego w tym odkryciu, gdyby nie fakt, że prawdopodobnie to ciało niebieskie pochodzi spoza Układu Słonecznego i jest pierwszym zaobserwowanym obiektem międzygwiezdnym, który znalazł się w pobliżu Ziemi.

Obiekt  oznaczony A/2017 U1 porusza się niezwykle szybko i po takim torze, że można z dużą dozą pewności stwierdzić, że przelatuje on tylko przez nasz układ i nigdy do nas nie powróci. Asteroida nadleciał z kierunku gwiazdozbioru Liry z prędkością ok 25  km na sekundę; zbliżał się się kierunku niemal prostopadłego do ekliptyki (prostopadłego do płaszczyzny naszej orbity). Ponieważ planety i inne ciała niebieskiego naszego układu orbitują mniej więcej w tej samej płaszczyźnie,  A/2017 U1 nie napotkał żadnej dużej planety podczas swojej drogi w kierunku Słońca.

Obiekt przebił ekliptykę, w okolicach orbity Merkurego a następnie z dużą prędkością minął Słońce i zbliżył się do Ziemi na odległość ok 25 milionów kilometrów (60 razy większej, niż odległość Ziemia – Księżyc)