Ukryte galaktyki w pobliżu Drogi Mlecznej

Setki ukrytych do tej pory galaktyk zostało po raz pierwszy zbadanych za pomocą radioteleskopu CSIRO Parkes w Australii przez międzynarodowy zespół naukowców, któremu udało się zobaczyć poprzez gwiazdy i pył w Drodze Mlecznej, co takiego znajduje się w uprzednio niezbadanym obszarze przestrzeni.  Odkrycie rzuca światło na tajemniczą anomalię grawitacyjną nazwaną Wielkim Atraktorem – obszarem, który wydaje się przyciągać Drogę Mleczną i setki tysięcy innych galaktyk z siły grawitacyjną będącą odpowiednikiem miliona miliardów Słońc.
Pomimo tego, że odkryte galaktyki znajdują się one zaledwie 250 milionów lat świetlnych od Ziemi, czyli bardzo blisko w astronomicznej skali, były one ukryte przed wzrokiem aż do teraz przez naszą własną galaktykę – Drogę Mleczną.

Główny autor badań prof. Lister Staveley-Smith z Uniwersytetu Zachodniej Australii , powiedział, że zespół znalazł 883 galaktyk, z których jedna trzecia nigdy wcześniej nie była widziana. Stwierdził również, że to Droga Mleczna zasłania galaktyki.

14-scientistsdi
Profesor Staveley-Smith powiedział, naukowcy starali się dotrzeć do sedna tajemniczego Wielkiego Atraktora począwszy od odkrycia dużych odchyleń od powszechnej ekspansji galaktyk odkrytych po raz pierwszy w latach 70-tych i 80-tych.

„Jeszcze nie rozumiemy, co jest przyczyną tego przyspieszenia grawitacyjnego Drogi Mlecznej i skąd ono to pochodzi,” powiedział profesor.
„Wiemy, że w tym regionie istnieje kilka bardzo duże zbiory galaktyk, które nazywamy gromadami lub supergromadami, a nasza Droga Mleczna jest porusza się w ich kierunku z prędkością ponad dwóch milionów kilometrów na godzinę.”
Z badań zidentyfikowano kilka nowych struktur, które mogłyby pomóc w wyjaśnieniu ruchu Drogi Mlecznej, w tym trzech zagęszczeń galaktyk (nazwanych NW1, NW2 i NW3) oraz dwóch nowych gromad (o nazwie CW1 i CW2).