Jak wykryć życie w Kosmosie

Międzynarodowy zespół badawczy odkrył, że pewne substancje znajdujące się w roślinach, tak zwane biologiczne pigmenty fotosyntetyczne, pozostawiają unikalne ślady w świetle odbitym od rośliny. Zespół prof. dr Svetlany Berdyuginy z Instytutu Fizyki na Uniwersytecie we Freiburgu  zbadała te ślady wspólnie z naukowcami z Uniwersytetu Hawai’i w Mānoa w USA oraz z Uniwersytetu w Aarhus w Danii, za pomocą filtrów polaryzacyjnych.

Możnaby uznać to za kolejne dość nudne badanie naukowe nie wnoszące wiele nowego, gdyby nie fakt, że występowanie biopigmentów np. na innej planecie, jest zwyczajnie oznaką istnienia tam życia. W świetle widzialnym biopigmenty pozostawiają wykrywalną spolaryzowaną sygnaturę. Z grupsza mówiąc mamy instrument do wykrywania życia na odległość. Naukowcy opublikowali już swoje wyniki w International Journal of Astrobiology.

Pigmenty fotosyntetyczne są substancjami roślinnymi, które pochłaniają i odbijają określone długości fal światła widzialnego, dzięki czemu pewne kolory pojawiają się w świetle odbitym. Biopigmenty nadają roślinom, algom, bakteriom i ludzkiej skórze i oczom ich kolorowy wygląd. Na przykład pigmenty chlorofilowe w liściach roślin absorbują światło niebieskie do czerwonego, ale odbijają niewielką część zieleni w widmie widzialnym, a zatem wyglądają na zielone. Wyjątkiem jest światło podczerwone: połowa z nich jest odbijana, a druga połowa przechodzi przez liść. Karotenoidy pochłaniają światło niebieskie, ale odbijają żółte światło, a zatem są zazwyczaj czerwone, pomarańczowe lub żółte.

Sama obserwacja kolorów to jednak nie wszystko. Naukowcy odkryli, że część widma światła widzialnego odbijana w kolorach przez różne rośliny oscyluje w określonych kierunkach, co oznacza, że ​​staje się spolaryzowana. Każdy biopigment pozostawia kolorowy ślad w świetle spolaryzowanym . Naukowcy mogą wykryć tę biosygaturę za pomocą filtrów polaryzacyjnych, które działają podobnie do spolaryzowanych okularów przeciwsłonecznych lub okularów 3D. Podpis w spolaryzowanym świetle roślin na odległych planetach byłby również wykrywalny w ten sposób. Wysoki kontrast biosygnałów w spolaryzowanym świetle może być kluczem do wykrywania ich w  jaskrawym świetle gwiazdy, które tłumi światło odbite od swoich planet.

Ta technika może być pomocna w poszukiwaniu życia w Alpha Centauri – w obcym systemie planetarnym znajdującym się najbliżej Słońca, mówi Berdyugina. Astrofizyczka wskazuje, że gwiazda Alfa Centauri B jest optymalna dla wyszukiwań z obecnymi teleskopami, ponieważ jest jedną z najbliższych Ziemi. Żadna planeta nie została znaleziona w tzw. strefie zamieszkiwalnej Alfa Centauri B – czyli w takiej odległości od gwiazdy centralnej, przy której na planecie może występować płynna woda, warunek konieczny do życia, jaki znamy na Ziemi. Jeszcze przed znalezieniem takiej planety możemy wykorzystać technikę polaryzacji do poszukiwania biosygnatur, które wskazują na życie, mówi Berdyugina. Potrzebne będą większe teleskopy do badania odległych układów planetarnych. Dopóki astronomowie nie zbudują takich teleskopów, zespół poszuka śladów fotosyntezy w świetle systemu Alpha Centauri.

• 20