Zdrowa żywność, której powinniśmy unikać

Ciężko jest nadążyć za nowymi modami i trendami dotyczącymi zdrowej żywności. Obracamy się najczęściej w sferze niesprawdzonych pogłosek i mitów.Kiedy dowiadujemy się , że kawa, niektóre tłuszcze a nawet alkohol są zdrowe, oddychamy z ulgą. Potem mija kilka lat i okazuje się, że znowu powinniśmy zacząć się bać. W dodatku jedliśmy od urodzenia gluten więc pewnie nieodwracalnie zniszczyliśmy sobie zdrowie.

Cały ten gwar służy już chyba tylko na lokowaniu nowych produktów, których celem jest sprzedać się i zniknąć. Musimy być czujni. Nawet jeśli nie mamy dostępu do wyników prawdziwych badań na temat walorów zdrowotnych niektórych rodzajów żywności, możemy jeszcze użyć zwykłej logiki i zdrowego rozsądku. Spróbujmy zatem ustalić jaka żywność, uznana za zdrową, może nam szkodzić:

Soki owocowe i koktajle

Chyba nie ma niczego zdrowszego, niż świeżo wyciśnięty sok owocowy lub warzywny. Z punktu widzenia wartości odżywczej, soki są dużo lepsze niż zwykły, przecukrzony napój gazowany. Świeżo wyciśnięty sok, dostarcza większość witamin, minerałów i składników odżywczych, które znajdują się w owocu (i oczywiście to bardzo dobrze). Proces wyciskania usuwa prawie wszystkie włókna, dzięki którym normalnie czujesz się pełny, gdy zjadasz sam owoc. A ponieważ aby uzyskać jedną szklankę soku potrzeba często więcej niż jednego owocu, siłą rzeczy pijąc soki spożywamy znacznie więcej cukru niż w przypadku, gdybyśmy jedli same owoce. Pomyślcie: jedna szklanka soku pomarańczowego zawiera 6 łyżeczek cukru – to tyle ile puszka Coli.

Granola

Modna ostatnio mieszanina płatków zbożowych, rodzynek, orzechów, suszonych owoców i cukru (lub miodu), pieczona do chrupkości i sprzedawana w postaci batonów. To danie uważane za zdrowe, w rzeczywistości zawiera dużą ilość cukrów a niewielką białka. Co prawda zawiera tzw. dobre tłuszcze sprzyjające sercu, ale niestety, zawartość węglowodanów dyskwalifikuje granole jako zdrowe danie na śniadanie, plasując ją raczej w kategorii deserów.

Żywność beztłuszczowa lub o niskiej zawartości tłuszczu

Jeśli próbujemy schudnąć lub zdrowo się odżywiać, często zamień swój zwykły produkt na lżejsze, mniej tłuste alternatywy. Robimy tak często bezwiednie dopóki nie uświadomimy sobie, że producenci żywności regularnie dodają cukier lub inne dodatki smakowe, w przeciwnym razie ich beztłuszczowy produkt byłby całkowicie pozbawiony smaku. Poza tym prawidłowe tłuszcze spożywane z umiarem mają działanie prozdrowotne. Pomyślcie np. o awokado i tłustych rybach, które mogą chronić nas przed chorobami sercowo-naczyniowymi, otępieniem a nawet niektórymi rodzajami raka. Z drugiej strony, cukier może zwiększyć ryzyko zgonu z powodu chorób serca. Eksperci uważają, że powinniście ograniczyć jego spożycie do mniej niż 10 procent dziennej dawki kalorii.

Mleko migdałowe

Spożywanie mleka migdałowego zamiast mleka krowiego nie do końca jest zdrowsze. W rzeczywistości mleko migdałowe zwiera mniej białka, a proces jego produkcji utrudnia organizmowi wchłanianie wszystkich składników odżywczych. Większość witamin jest dodawana podczas procesu produkcji. Poza tym, zwykłe krowie mleko jest pełne ważnych składników odżywczych, takich jak witamina A i B12, fosfor, magnez, cynk i ryboflawina. Jeśli nie cierpicie na nietolerancję i nie jesteście weganami, nie ma powodu, aby unikać zwykłego mleka.

Produkty bezglutenowe

Na początku zastrzeżenie – jeśli należycie do 1% ludzi, którzy cierpią na celiakię lub nietolerancję glutenu, najlepiej trzymać się bezglutenowych alternatyw. Jednak ze względu na modę, większość osób, które twierdzą, że są wrażliwe na gluten, prawdopodobnie wcale nie są. A żywność zawierająca etykietę stanowiącą, że brak w niej glutenu, nie jest z natury zdrowsza.
Produkty bezglutenowe często zawierają dodatek cukru i tłuszczu oraz mają mniej składników odżywczych. Jeśli nie masz prawdziwej nietolerancji glutenu, nie warto starać się na siłę stosować tę dietę, podążając za modą.

Suszone owoce

Suszone owoce nie są szkodliwe – w rzeczywistości mogą zawierać więcej błonnika i przeciwutleniaczy zwanych fenolami niż gram świeżych owoców. Co wcale nie dziwi, bo przecież świeże owoce zawierają sporo wody. Niestety z powodu braku wody stężenie cukru i kalorii i jest dużo większe niż w świeżych owocach.
Poza tym, możemy zjeść dużo więcej owoców, jeśli je wysuszymy, niż gdyby były świeże. W końcu, rzadko zjadamy cztery świeże morele z rzędu, ale suszone morele to już inna historia. Warto o tym pamiętać następnym razem, gdy sięgnięcie po kolejną garść chipsów bananowych.

Olej kokosowy

Olej kokosowy był reklamowany jako zdrowsza alternatywa dla innych tłuszczów, ale jest to nieprawda. Zawiera on 82 procent nasyconych kwasów tłuszczowych, czyli znacznie więcej niż oliwa z oliwek (14 procent) lub standardowe masło (63 procent). Tłuszcz nasycony podnosi poziom „złego” cholesterolu (LDL) i może powodować zatory tętnic wieńcowych. Niestety 72 procent społeczeństwa uważa, że olej kokosowy jest zdrowy, a tylko 37 procent dietetyków się z tym zgadza.

  • 11
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Jedna myśl na temat “Zdrowa żywność, której powinniśmy unikać

Dodaj komentarz